Kako več žensk navdušiti za podjetništvo? Lahko tudi tako, da jim podjetništvo in proces uresničevanja svoje ideje prikažemo na vznemirljiv, entuziastičen način. Ženske smo manj nagnjene k tveganju kot moški. Če se že odločimo za podjetništvo, razmišljamo o samozaposlitvi in o podjetništvu zaradi ustvarjanja dohodka, manj pa o lastnem podjetju kot o sredstvu, ki dela zate. Pa vendarle – zakaj se ne bi odločile ustvariti cvetočega podjetja tudi ženske? K temu nas spodbuja knjiga The Chic Entrepreneur. Namenjena je podjetnicam, a koristi lahko tudi moškim kolegom! Avtorica v njej s svežim pristopom prikaže pravzaprav vse elemente, ki jih moramo upoštevati pri ustvarjarjanju poslovnega modela za našo idejo. Pozabimo na izraz poslovni načrt in govorimo o gradnji cvetočega posla ali šik podjetnicah. Sliši se nekako bolj simpatično, ali ne?
Postavite svojo vrednost
Imate torej idejo ali pa že lastite podjetje. Najprej se odločite, kako boste postavili svojo vrednost na trgu. Poglejmo si na primeru. V mesecu praznovanj se bomo odločale tudi o nakupu slavnostne garderobe. Povabljeni ste na gala prireditev. Boste obleko kupili v veleblagovnici ali v butiku? Prav gotovo vam ne bo prijetno na slavnostni večerji nositi obleko, ki ste jo izmed mnogih enakih na hitro izbrale na obešalniku. Najbrž se boste v obleki, ki jo boste ob prijazni pomoči svetovalke kupili v butični prodajalni, kjer vam bo svetovali še o nakupu čevljev in torbice v sosednji trgovinici, počutile veliko bolje. Seveda imamo vsi omejen proračun in takih nakupov si ne privoščimo vsak dan. Vsekakor pa nam nakup v dragem butiku daje tudi občutek razvajanja, pomembnosti in enkratnosti. Deležni smo drugačnega pristopa in pomoči kot v veleblagovnici.
Ko izbiramo med nakupom v veleblagovnici in v butiku, izbiramo med kvaliteto in kvantiteto. Dobimo, kolikor smo pripravljeni plačati. V tej vrednosti pa je zajeta tudi kvaliteta občutka pri nakupovanju.
Kaj pa vi ponujate na trgu? Kakšna je vaša izvirna vrednost, ki jo ponujate? Ste se odločili, da boste veleblagovnica ali butik? Za malo podjetje ni najboljša odločitev, da se odloči za cenovno konkurenco. Če nimate dostopa do vrhunske tehnologije po nizki ceni ali niste vključeni v globalno nabavno verigo, potem je bolje, če se odločite za pot kvalitete. Poskusite povečati vašo vrednost, na primer z odlično kvaliteto, s personalizirano storitvijo, z znanjem in informacijami, s hitrostjo dostave, z uporabnostjo, točnostjo, rezultati, s specializiranimi produkti, z dizajnom in estetiko in še z mnogo čem. Poiščite svoj prepoznavni znak, po katerem se vas bodo ljudje zapomnili. Bodite zvesti sami sebi in svojim načelom, le tako boste lahko gradili vrednost svojega posla. In ne pozabite, vaša storitev je vredna toliko, kolikor je vredna za tistega, kateremu jo ponujate.
Primer cenovne konkurence sem sama izkusila pri izbiri pleskarjev. Prijateljica mi je priporočila pleskarja, ki je strokovno opravil svoje delo, predvsem pa je zaščitil vso opremo in po opravljenem delu počistil za seboj tako natančno, da smo lahko brez dodatnega generalnega čiščenja nadaljevali življenje. Njegova cena je bila višja kot pri mnogih drugih pleskarjih, ki so ponujali svoje storitve. A plačali smo kvaliteto celotne storitve, s katero smo bili zadovoljni. Še posebno smo jo cenili po drugi izkušnji, ko smo se odločili za najem mojstra, ki je ponujal precej nižjo ceno, pa še čakati ga ni bilo potrebno. S čiščenjem po njegovem delu smo imeli toliko opravka, da od takrat naprej raje počakamo na dražjega, a bolj kvalitetnega mojstra, ki tudi dela z mnogo manjšo ekipo, a veliko bolj po meri zahtevnih strank.
Izberite tržno nišo
Predvsem pa – ne naredite napake in poskušajte biti preveč naenkrat. Bolje je začeti z majhnim butikom in ko ste na področju oblačil dovolj močni in razpoznavni, se začnete širiti še drugam.
Taka je tudi izkušnja moje priljubljene prodajalke oblačil za poslovne ženske. Začela je s majhno trgovinico blizu poslovnega središča. Ustvarila si je mrežo zvestih strank, ki smo k njej prihajale zaradi občutka, da nas prodajalka oziroma lastnica poznata, točno vesta, kakšen je naš stil. Obe sta znali tudi ob petminutnem obisku med časom kosila v nas prebuditi željo po nakupu kakšnega lepega kosa – in uspeli. Ko pa se je lastnica odločila za širitev dejavnosti še na obrobje mesta in v druga nakupovalna središča, ji je zmanjkalo časa, ki bi ga posvetila strankam in tudi zaposlenim. Prodajalka s stilom, ki je bil podoben lastničinemu, je odšla, ker ni bila več zadovoljna, ko je morala nadzirati študentke, uvajati nove prodajalke, ne pa se posvečati strankam. Vzdušje v butiku ni bilo več enako. Lastnica se je ob redkih obiskih pohvalila, kje vse je odprla nov lokal. Čez nekaj mesecev pa se je balon razpočil. Širitev je bila prehitra, zaposleni ji niso sledili, butik je izgubljal svoj šarm, stranke so ga začele zapuščati. Lastnica je zaprla vse lokale in se odločila, da bo znova začela z novim konceptom. Tokrat počasi, sama s svojim stilom in odnosom do strank. Ponovno razmišlja o rasti podjetja, a ta bo tokrat potekala počasi, z uvajanjem zaposlenih, ki imajo podoben odnos do strank kot ona sama, z uvajanjem storitev, ki bodo strankam dale še večji občutek razvajanja.
Kot mali podjetnik verjetno ne delujete v ekonomijah obsega, zato se opredelite za eno ciljno skupino, kateri boste prodajali. Naj vas ne premami širina in velikost trga, fokusirajte se na svojo ozko nišo. Šele ko boste zablesteli v njej, začnite razmišljati o širitvi na druge ciljne skupine in nove proizvode, ki jih boste razvijali na trdni podlagi uspeha na enem področju. Če boste želeli narediti preveč naenkrat, se bo vaš napor razpršil, vrednost pa zmanjšala.
Opišite svoj ciljni trg: »Moje idealne stranke so…« ali »Strankam je pri nas najbolj všeč…« ali »Ljudje, katerim je naša storitev/produkt najbolj všeč, so…« Všeč nam je, če se je nekod specializiral prav za take stranke, kot smo mi. Z oženjem skupine, kateri boste prodajali, si večate svojo atraktivnost pri ciljni skupini.
Šik podjetnica pri izboru tržne niše upošteva svojo osebnost, preteklost, svojo strast, namen in intuicijo in svojo poslovno strategijo gradi na tem temelju. Šik podjetnica je zvesta sama sebi in izbira posel, ki ustreza njej in njenemu življenjskemu slogu. Uči se iz preteklih dogodkov in tudi slabe izkušnje sprejema kot učenje na poti k uspehu. Verjame vase in v svoj posel, je polna energije in entuziazma. Namen delovanja šik podjetnice ni le ustvarjanje dobička, svoje talente izkorišča za delovanje v dobro celotne družbe. Šik podjetnica zaupa svojim instinktom, zato se ne ustrašite svoje intuicije in uporabite so žensko orožje.
Se vsi strinjajo z vašim pristopom? Ne bodite preveč konzervativni. V poslovnih vodah vas veter ne bo vedno nesel v želeno smer, sam si morate ustvariti valove, sicer ne boste prišli nikamor. Če želite biti prepoznani, se pokažite in delajte nove stvari.
Ali res veste, česa si vaše stranke globoko v sebi želijo?
Če želite zadovoljiti svoje stranke, spoznajte njihove potrebe. Ne poskušajte spreminjati svojih strank, svoj produkt prilagodite njihovemu stilu in ga poiščite način, kako ga vključiti v njihovo življenje.
Povabite enega svojih najljubših kupcev na kosilo in ga vprašajte, kaj jim je pri vašem sodelovanju najbolj in kaj najmanj všeč. Okrepili boste vaše sodelovanje in dobili veliko koristnih informacij.
Razvajajte svoje kupce. Spoznajte jih po imenu, ne le po obsegu naročil. Odzivajte se na njihove želje največ v 48 urah. V pogovoru se osredotočajte nanje in ne nase in na svoje težave. Ponudite svojim kupcem tako doživetje, da se ne bodo odločili za cenejšo konkurenco. Povejte svojim strankam, da želite njihovo pomoč pri širjenju dobrega glasu o vas. Sprejmite pritožbe kot možnost za izboljšanje vaše ponudbe.
Zaposlite in obdržite najboljše sodelavce
Ne bomo sicer vseh uradnikov metali v isti koš, ker bi jim delali krivico, a kljub temu vsi poznamo mrke obraze, ki nas pričakajo na drugi strani okenca v različnih javnih ustanovah. Po drugi strani pa mnoga dinamična podjetja, ki vedo, da so ljudje njihov največji kapital, svojim zaposlenim nudijo udobno in prijetno delovno okolje, različne ugodnosti in možnosti skrbi za zdravje med delovnim časom le zato, da bodo njihovi sodelavci zadovoljni, zvesti in z dobro voljo opravljali svoje delo.
Ko se odločate o »politiki zaposlovanja« v vašem podjetju, se spomnite ubijajočih služb, ki ste jih imeli. Tudi vaši zaposleni si želijo, da bi vsakodnevno lahko uporabljali svoja znanja in talente. V svojem podjetju si gotovo ne želite turobnega vzdušja in naveličanih obrazov zaposlenih, ki komaj čakajo, da delovni dan mine.
Upoštevajte, da je vaše podjetje podaljšek vaše osebnosti. Ustvarite delovno vzdušje, v katerem se najprej vi počutite udobno in kreativno. Ugotovite, kaj je na vas najbolj všeč vašim strankam. Vključite te elemente v kulturo vaših zaposlenih. Le tako bo vaše podjetje izražalo določen stil, osebnost, kakršno imajo vaši kupci radi.
Kaj pa vaš denarni tok?
Mnogi ustanovitelji največjih tehnoloških podjetij so začeli v domači garaži in nista omejenih sredstev potrošila za najem pisarne v mondeni četrti, ko sta razvijala svoj produkt. V nasprotju z njima pa poznamo tudi primere malih podjetij, ki so nepremišljeno porabila tudi denar prijateljev, staršev in poslovnih angelov, da so si privoščila nepotreben luksuz.
Vedeti pa moramo, da se moramo t.i. gospodinjske logike držati tudi pri snovanju lastnega posla. Izbrati moramo pravi trg, pravi produkt in vsak evro trikrat obrniti dokler naši kupci niso pripravljeni za nakup. Dodano vrednost za našega kupca lahko dosežemo tudi z majhnim denarnim vložkom. Če je naš poslovni model dobičkonosen in obvladljiv, bomo s pravilnim načrtovanjem in spremljanjem financ v svojem podjetju z vsako prodano enoto dosegli večji dobiček. Pregovorno naj bi ženske znale bolje upravljati tisto stran bilance, ki je povezana s trošenjem, a v poslu se mora vsaka podjetnica soočiti in spoznati s finančno platjo, kajti denar je jezik, ki ga govori podjetništvo. Zato izračunajmo, kakšni so naši fiksni stroški, ki se bodo pojavili, če bomo kaj prodali ali pa ne, in naši variabilni stroški, ki so odvisni od ustvarjanja našega produkta. Šik podjetnica, ki bi rada ustvarila cvetoče podjetje, ni zadovoljna le s tem, da na koncu meseca lahko poplača vse račune. Želi si ustvariti več, zato na koncu meseca in leta želi večji delež, ki ostane zanjo in za vlaganje v razvoj cvetočega podjetja, ki bo koristilo tudi družbi kot celoti.
Take želje je imela tudi naša lastnica modne trgovinice. Preveč pa se je zanašala na računovodski servis, ni sama sledila denarnemu toku, ob entuziastični širitvi se je preveč zadolžila. Računovodkinja jo je na »luknjo« opozorila šele po nekaj mesecih, ko je podjetje zašlo že v zelo hude težave.
Vedno znova ugotavljamo, da ni problem v denarju, temveč v drugih vidikih poslovanja podjetij. Preverite, če ste pravilno izračunali vse stroške, postavljate dovolj visoke cene, ste dovolj produktivni. Razumite številke v svojih bilancah, najemite računovodjo, ki vam tudi svetuje, ne zadolžujte se po nepotrebnem, predvsem pa se ne bojte denarja, ne bojte se zaračunati za svoje delo in spremljajte svoje finance.
Pri denarnem toku ne gre le za denar, gre za tok. Denar naj se pretaka, zato preglejte, kje so v vašem toku zastoji. Ponudba in povpraševanje naj bosta usklajena, preglejte, če ni vaš denar vezan v zalogah, v neizpolnjenih naročilih ali v naročilih, ki jih ne morete sprejeti, ker nimate urejene organizacije. Plačajte vse račune, a izborite se čim daljše plačilne roke. Kot mali podjetnik pa se zavedajte, da morate tudi vi v trgovini plačati takoj, zato ne odlašajte z izstavljanjem računov, ne podaljšujte vaših plačilnih rokov in pomislite, da bi takojšnja plačila lahko vzpodbudili tudi s politiko popustov.
Prodajanje in marketing gresta z roko v roki
Lastniki malih podjetij prevečkrat mislijo, da si marketinga ne morejo privoščiti, ker pojem povezujejo le z oglaševanjem. Marketing pa obsega vsa dejanja, ki so povezana s tem, kako pridobiti in obdržati kupca. Dobro premislite, katere so značilnosti vaše ciljne populacije in se ji približajte z vsemi svojimi dejanji. Prodajajte po načelih marketinškega guruja, ki so blizu tudi vaši osebnosti in vašim načelom. Pošiljajte ponudbe in ne odlašajte z zapiranjem posla. Najboljši način sporočanja, da se dobro počutite v svoji koži in torej tudi v svojem poslu, je nasmeh na obrazu. Ne pozabite, da rešujete težave vaših strank. Veselje ob dobri prodaji delite s svojimi zaposlenimi tudi v obliki manjših daril in časom za praznovanje. Digitalni marketing je orodje, ki vam pomaga pri vsem tem.
Oh, ti procesi
Vsi poznamo pomen sistematičnega hujšanja, ki je veliko bolj zdravo kot hitre diete, ki povzročajo hitre padce energije ponovno nabiranje kilogramov v zelo kratkem času. Prav tako je sistematično delovanje važno, če želimo vzdrževati zdravo rast svojega podjetja. Blagostanje si bomo ustvarili s ponovnimi prodajami, kupci pa si želijo od nas občutek, da se na svoj posel spoznamo. Če bomo še tako uspešni pri pridobivanju novih kupcev, nam bo spodletelo, če naročil zaradi slabe organizacije ne bomo mogli izvesti. Prav tako nas bodo stranke zapustile, če bodo deležne vedno drugačnega odnosa in postopka njihove obravnave.
Prav sistemizirani procesi tako v prodaji kot v razvoju produktov nam omogočajo prihranke časa, pa tudi občutek varnosti in profesionalnosti tako pri naših strankah kot pri zaposlenih. Četudi se odločimo za zelo neformalno vzdušje v organizaciji, formalizirani procesi pomenijo, da smo profesionalni.
Nikar pa ne pozabite, da je fleksibilnost prednost malih podjetij. Če v določenem procesu zaznate pomanjkljivosti, ga lahko zelo hitro spremenite.
Delegiranje
Na tem mestu ne bomo govorili o outsourcingu, ki bo sledilo rasti vašega podjetja. Na začetku podjetniške poti si tudi ne moremo privoščiti veliko zunanjih sodelavcev. Vendar pa že na začetku ugotovite, v čem ste najboljši in s katerim delom lahko največ zaslužite. Čimprej si najemite pomoč za čiščenje poslovnih in domačih prostorov. Ne opravljajte del, za katere veste, da jih tudi podjetniki moškega spola ne bi in se posvetite svojem poslu!
Brez planiranja planiram neuspeh
Naredite si načrt. Ni nujno, da sledite vsem točkam poslovnega načrta, a zapišite si cilje, glavne aktivnosti, naredite si terminski načrt. Sledite svojemu planu in ugotovite, zakaj dosežene številke ne ustrezajo načrtovanim. Tako boste pravočasno ustavili prekomerno in neustrezno trošenje, napačno strategijo in preusmerili tok dogajanja v smer, ki si jo želite.
Ženske se posvečamo družini, možu, otrokom, odnosom, najboljšim prijateljicam, ko pa se odločimo za podjetništvo, se moramo posvetiti tudi podjetju. Za ženske je to velikokrat težka odločitev. A brez nje ne bo šlo. Če imate močno željo, bo vaša vizija obrodila sadove in posel vam bo zacvetel. Le želja ne bo dovolj. Dovolite si sanjati, a nato tudi delujte. Dovolite, da vam drugi pomagajo pri vašem ustvarjanju, ne bojte se prositi za pomoč na vaši poti. Predvsem pa zaupajte sami vase.
Dvomi in bojazni nam preprečujejo, da bi storile prvi korak na novi poti. Ne premišljujmo in ne dvomimo. Če že imate podjetje, vam bodo nasveti iz knjige avtorice Elizabeth W. Gordon pomagali, da boste v poslovnih vodah elegantno jadrale svojim ciljem nasproti. Če se še odločate, vam bodo nasveti pomagali, da boste v te vode skočile pripravljene.
Brezciljno tavanje po mestu v visokih petah je naporno, pravi avtorica. Postaviti vaš posel na višje pete pomeni narediti ga bolj uspešnega in privlačnega za druge. Seveda ni vedno lahko nositi visokih pet, a na poti do višjih ciljev in rasti moramo stopiti iz cone udobja.